Minimikravet för verksamheten är att i alla avseenden följa lagar, förordningar och myndighetskrav. Arbetsmiljöarbetet ska även innefatta jämställdhet, mångfald, kompetensutveckling, inflytande och ansvar.
Ledningen har ett övergripande ansvar för att verksamheten arbetar med arbetsmiljön enligt lagar, förordningar och uppställda mål.
Varje chef har ansvar för att medarbetarna följer det lagar och regler som finns och att arbetsmiljöarbetet är en del av den dagliga verksamheten. De ska också se till att arbetsmiljöansvaret är tydligt delegerat inom organisationen och att delge medarbetaren den information som finns i arbetsmiljöpolicyn.
Varje medarbetare har ansvar för att följa instruktioner och föreskrifter och att vara uppmärksamma på och genast rapportera eventuella risker och hot mot en god arbetsmiljö. De ska även alltid använda skyddsutrustning och skyddsanordningar som finns, samt följa säkerhets- och ordningsföreskrifter.
Det ska finnas handlingsplaner och rutiner för hur man förebygger och åtgärdar uppkomna problem.
Dessa handlingsplaner och rutiner ska vara väl kända för alla medarbetarna inom verksamheten.
Om olycksfall uppstår i arbetet ska ansvarig chef anmäla detta till Försäkringskassan, genom att göra en Arbetsskadeanmälan. Skyddsombudet ska även ta del av anmälan och underteckna Arbetsskadeanmälan.